קידום אתרי מסחר: כל מה שחשוב לדעת

מאת: דניאל זריהן 

בכל חודש אנחנו שומעים על עוד שיא שנשבר בקניות דרך אתרים בחו"ל כמו אמאזון, ebay וכמובן עליבאבא : הגולשים הישראלים אוהבים לרכוש דרך הרשת והרבה, כל הרבה עד שחלק מהאתרים היו צריכים לבטל הטבות של משלוחים חינם בגלל הביקוש הרב. אבל גם אם מוסיפים את דמי המשלוח והמכס, הרבה פעמיים עדיין שווה לקנות בחו"ל, במיוחד כאשר לא צריך לשלם מע"מ.

יחד עם זאת, כאשר מדובר במוצרים יקרים יחסית כמו טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים ואפילו טלוויזיות, לקנייה בחנות מקומית יש עדיין יתרונות לא מבוטלים כמו אחריות רשמית, התאמה לעברית וגם זמן משלוח קצר יחסית של כמה ימים במקום שבוע ויותר (במקרה הטוב). גם מוצרים ייחודים או בעיצוב אישי כמו בגדי בוטיק עדיין משחקים תפקיד חשוב בזירות המסחר המקומית.

אז אם אתם רוצים לקדם אתר מסחר אלקטרוני בגוגל משלכם ולשלוט באופן מלא באופן בו הוא פועל, המאמר הזה הוא בשבילכם. ניתן אמנם לקחת שירות של חברה לקידום אתרים, אבל כך או כך רצוי מאד להכיר את העקרונות הבסיסיים שמאחורי קידום אתרי מסחר בגוגל.

מבנה האתר

תארו לעצמכם שאתם נכנסים לחנות בגדים שכל הפריטים בה זרוקים על מדפים באופן אקראי לחלוטין, סביר להניח שהיה לכם קשה למצוא את מה שאתם צריכים וגם המוכרים היו מתייאשים מהר מאוד. כך גם בחנות אלקטרונית עם עשרות ומאות מוצרים: בלי סדר ומבנה לוגי, הגולש לא יוכל למצוא את מה שהוא מחפש.

המבנה המוכר ביותר הוא רשימת קטגוריות ראשיות כאשר כל דף קטגוריה מפנה לקטגוריות משנה ודפי הקטגוריות השונים (הן הראשיות והן המשניות) כוללים את רשימת המוצרים הרלוונטיים.

הגישה הזו נשמעת פשוטה, אבל בפועל אתם צריכים להחליט אלו מוצרים להציג קודם, במיוחד בקטגוריות הראשיות שיכולות לכלול לפעמיים גם מאות מוצרים. האם תציגו את המוצרים הפופולאריים ביותר, או אולי דווקא את אלו ששולי הרווח עליהם הם הגבוהים ביותר? התשובה יכולה להשתנות מעסק לעסק.

בכל מקרה, סביר להניח שהמוצרים הראשונים אותם תציגו יתקדמו מהר יותר בגוגל, אם כי לא תמיד יהיה מדובר בהבדלים מאוד משמעותיים.

דף הבית

למרות שאם האתר מסודר כמו שצריך, הרבה גולשים יגיעו לעמודים ספציפיים בתוך האתר , עמוד הבית הוא עדיין אחד העמודים החשובים ביותר ולכן הוא חייב להיות ייצוגי ומושך. במקום לזרוק את כל המוצרים החדשים שיש לכם במלאי, השקיעו בסליידרים עם תמונות באיכות גבוהה של המוצרים הכי לוהטים כרגע בחנות או קטגוריות שחשוב לכם להוביל אליהן (קישורים פנימיים הם מצוינים ל-SEO). חשוב גם להדגיש יתרונות בלעדיים של החנות כגון החזרת מוצרים, משלוח חינם מעל סכום מסוים ועוד.

יחד עם זאת, עמוד הבית לא צריך להיות יותר מדי עמוס מכיוון שאתם עדיין רוצים שגולש שמחפש משהו ספציפי יוכל למצוא אותו דרך התפריטים.

השקיעו בכל מוצר כאילו הוא מוצר הדגל שלכם

בהרבה אתרי מסחר אפשר לראות מוצרים שהתיאור שלהם ואפילו המפרט הטכני נלקחו ישירות מן היבואן, אבל אם גם המתחרים שלכם משתמשים בטקסט הזה, הרי שבדף הזה לא יהיה שום דבר ייחודי והדירוגים שלו יהיו בהתאם.

לכן, אחד הדברים החשובים ביותר הוא להשקיע בכל עמוד מוצר וליצור לו תיאור ייחודי. גם הטקסט של הקישור שמוביל אליו (האנקור טקסט) צריך להיות אינפורמטיבי. אם רוב המוצרים שלכם בקטגוריה של ריהוט גינה נשמעים כמו "מיטת שיזוף בצבע כחול", כנראה שהגולש יתעייף עוד לפני שהוא הגיע לתוך עמודי המוצרים.

לפעמים הכי קל לקחת את כל המושגים הטכניים של היצרן ולכתוב אותם בצורה פשוטה יותר בתוספת היתרונות הבלעדיים של המוצר, ואם יש לכם המלצה אישית, זה רק יוסיף עוד נפח ואותנטיות לעמוד. כמו כן, אם יש לכם מוצרים חדשים שמחליפים מוצרים ישנים שאזלו מן המלאי, אתם יכולים להפנות מן העמודים הישנים לחדשים על מנת שגוגל יידע שהדף של המוצר הישן עבר כתובת.

בונוס : השתמשו בתוסף או בקובץ תגיות על מנת להציע מוצרים דומים ללקוחות, זה יכול להיות שווה לכם הרבה מאוד כסף (שאלו את אמאזון…) וגם לשפר עוד יותר את המבנה של הקישורים הפנימיים.

איך למלא קטגוריות בתוכן ולהפוך אותן למושכות יותר

בהמון חנויות אפשר למצוא תיאורים כמו "טלוויזיות חכמות בזול מהיבואן לצרכן החל מ-2000 ש"ח", אבל סביר להניח שמה שמעניין את הגולש הרבה יותר הם דווקא המותגים המובילים בשוק ותקופת האחריות שהוא מקבל. קל מאוד לראות מה הגולשים מחפשים באמצעות כלים למציאת מילות מפתח. יש לזכור שבסופו של דבר התיאור והכותרת של כל קטגוריות (כפי שהן מופיעות בגוגל ומוצגות בתגי ה-META) מוגבלים לשורה אחת או שתיים, כך שיש לנצל את המקום היטב.

בכל מה שקשור לעמוד הקטגוריה עצמו, מדובר במקום טוב יחסית שבו אפשר להוסיף טקסטים, למרות שצריך להחליט האם הטקסט יהיה בין רשימת המוצרים, לצדם או מעליהם. יותר מדי טקסט בחלק העליון ידחוף את המוצרים למטה, אבל טקסט שבקושי אפשר לראות כנראה לא ירשים את גוגל. יש דרך נוספת לגשת לעניין הזה והוא ליצור לכל קטגוריה רשימה של טיפים או מאמרים רלוונטיים שלמעשה יהיו חלק מהבלוג של האתר.

מאחורי הקלעים

מכיוון שברוב הפלטפורמות לניהול חנויות יש הרבה הגדרות, מאוד חשוב לדעת אילו הגדרות נוגעות ספציפית לקידום אתרים, החל מהגדרת תגי מטה, דרך הגדרת הכתובת (עדיף לא להשתמש בכתובות בעברית) ועד להגדרת תגי קנוניקל וניווט שעוזרים לגוגל לאנדקס קטגוריות גדולות של מוצרים המחולקים לעמודים. כל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על צירוף תיאורים לתמונות של מוצרים בולטים וחיבור עם כלי הניהול של גוגל כמו למשל ה-Search Console.

ככל שתקדימו להכיר את ההגדרות האלו, כך תוכלו לחסוך לעצמכם יותר זמן בהמשך.

כמה מילים על בניית קישורים

לא משנה כמה האתר שלכם יהיה מושקע ובנוי היטב, בסופו של דבר תצטרכו גם לקדם אותו מחוץ לאתר (Offpage), בעיקר דרך הפניה של אתרים אחרים אליו דרך קישורים או רישום שלו לאינדקסים. אחד התרחישים הכי נפוצים הוא של חנות אחרת (לרוב לא מתחרה שמאיימת עליכם) שמבקשת מכם לפרסם אצלכם מאמר שיפנה אליה, כאשר המקדם של אותה החנות ייצור קישור לאתר שלכם מאחד האתרים שלו (כלומר, יהיו מעורבים כאן שלושה אתרים לפחות).

למרבה הצער, הרבה בעלי חנויות נופלים בפח ומפרסמים בחנות שלהם את התכנים שקיבלו מאתרים אחרים בלי לבדוק אותם. לא פעם מסתבר שמדובר בתוכן באיכות נמוכה שמזיק לאתר וכולל קישורים לא בריאים עם מראה מלאכותי.

מעבר לכך שלפעמיים כדאי לעבוד עם מקדם צמוד, הפעילו היגיון בריא ואל תאשרו כל תוכן שזורקים לכם. אם יש לכם זמן ותקציב, אתם יכולים לכתוב בעצמכם גם את התכנים שאתם מפרסמים וגם את אלו ששולחים אליכם. עוד לא נולד האדם שלא יסכים לקבל תוכן איכותי בחינם לאתר שלו.

WhatsApp chat